نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رفت بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن| امباپه در حسرت فینال؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و پنجم (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدر کماکان در تسخیر آبی‌ها پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال
سرخط خبرها

دفاع، پاشنه آشیل استقلال در لیگ

  • کد خبر: ۱۹۲۴۵۷
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
دفاع، پاشنه آشیل استقلال در لیگ
استقلال برای قهرمانی به تغییر استراتژی دفاعی نیاز دارد.

شهرآرانیوز، استقلال درحالی تا پایان هفته نهم و با وجود داشتن یک بازی کمتر نسبت به برخی تیم‌ها صدرنشین جدول است که استفاده از سیستم سه‌دفاعه باعث شده است تا آبی‌ها نتوانند در بخش دفاعی کارنامه قابل‌قبولی از خود به‌جای بگذارند. لیگ‌برتر فوتبال ایران در سالیان گذشته همواره درحالی به نقطه پایان کارش رسیده است که تیم‌های موفق در بخش دفاعی توانسته‌اند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند؛ به‌طوری‌که در هشت فصل گذشته، بهترین خط دفاعی در اختیار تیمی بوده که توانسته است قهرمان رقابت‌ها شود و این مسئله بدان معناست که ساختار دفاعی منظم می‌تواند بیش از ساختار تهاجمی موفق به کمک یک تیم در لیگ‌برتر ایران بیاید.

جالب اینکه در طول این هشت فصل، فقط دو بار تیم قهرمان صاحب عنوان بهترین خط حمله فصل هم بوده و در شش فصل دیگر این عنوان به تیم‌های دیگر رسیده است. سبک مربیگری جواد نکونام در سالیان اخیر شباهت زیادی به مدل مربیگری کارلوس کی‌روش دارد؛ به‌طوری‌که برای نکونام موفقیت در دفاع اولویت داشته است، اما به نظر می‌رسد که او در استقلال تغییر رویه داده و به‌دنبال آن است تا تیمش بتواند فوتبال‌های تهاجمی و تماشاگرپسندی از خود به‌جای بگذارد و همین موضوع باعث شده است تا با توجه به دراختیارنداشتن ابزار کافی، تاکتیک مدنظر نکونام با موفقیت در استقلال پیاده نشود.

پروژه شکست‌خورده نکونام در خط دفاع

آبی‌ها در این فصل هشت بار به میدان رفته‌اند و نکونام در سه مسابقه تیمش را با آرایش چهاردفاعه روانه میدان مسابقه کرده است و در پنج بازی هم استقلالی‌ها از سیستم سه‌دفاعه بهره برده‌اند. ثبت پنج کلین‌شیت و دریافت پنج گل نشان می‌دهد که پروژه دفاعی مدنظر نکونام با موفقیت اجرا نشده است.

استقلالی‌ها در مدت مشابه در دوره سرمربیگری فرهاد مجیدی دو گل دریافت کرده بودند و حتی در مقایسه با فصل گذشته هم فقط یک گل خورده کمتر در کارنامه تیم نکونام دیده می‌شود که این موضوع نشان از موفق‌نبودن تغییر ساختار دفاعی آبی‌هاست. استقلال در مصاف با صنعت‌نفت آبادان، ملوان بندرانزلی و استقلال خوزستان با آرایش چهاردفاعه وارد میدان مسابقه شد و توانست در هر سه مسابقه کلین‌شیت کند، اما آبی‌ها در پنج دیداری که از سیستم سه‌دفاعه استفاده کردند، فقط دو بار موفق به‌ثبت کلین‌شیت شدند و پنج بار دروازه‌شان باز شد.

ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند و روزبه چشمی بازیکنانی هستند که از میان آن‌ها، جواد نکونام در طول فصل جدید مثلث دفاعی مدنظرش را چینش کرده است، اما به نظر می‌آید که این بازیکنان نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. اگر نکونام می‌خواهد مدعی اصلی قهرمانی این فصل باقی بماند، بی‌شک باید خط دفاعی تیمش را متحول و روند بازشدن دروازه تیمش را متوقف کند.

تغییر آرایش در راه است؟

آبی‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ویکم با سیستم سه‌دفاعه توانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند، اما پس از جدایی مجیدی، ریکاردو ساپینتو در پیاده‌سازی آرایش مدنظر مجیدی ناموفق بود و پس از شکست دوگله مقابل سپاهان و باخت یک‌نیمه‌ای مقابل ملوان، تصمیم گرفت تا آرایش دفاعی تیمش را چهارنفره کند و همین موضوع باعث شد تا روند صعودی سرمربی پرتغالی فصل گذشته استقلال آغاز شود.

به نظر می‌رسد که جواد نکونام هم برای بازی‌های پیش‌رو چنین سیاستی را در پیش خواهد گرفت و تغییر آرایش بازی، محتمل‌ترین اتفاق ممکن است. تیم نکونام در سه بازی قبلی چهار گل دریافت کرده است و بی‌شک این آمار برای تیمی که می‌خواهد در رقابت قهرمانی بجنگد، پذیرفتنی نیست. نکته مهم دیگر اینکه استقلالی‌ها باید در دو بازی آینده‌شان در لیگ‌برتر به مصاف تراکتور تبریز و ذوب‌آهن اصفهان بروند که در فصل جدید رقابت‌ها از قدرت تهاجمی زیادی برخوردارند و جزو تیم‌های تهاجمی لیگ بیست‌وسوم محسوب می‌شوند.

با این اوصاف، تغییر آرایش برای استقلالی‌ها دور از ذهن نیست و با توجه به عملکرد بازیکنانی مانند ایمان سلیمی که نتوانسته است کارنامه درخشانی از خود به‌جای بگذارد، به نظر می‌آید که زوج آرمین سهرابیان و محمدحسین مرادمند نزدیک‌ترین گزینه برای حضور در ترکیب چهاردفاعه استقلال در هفته‌های آینده هستند؛ البته اگر نکونام پس از ناکامی تیمش در جدال مقابل شمس‌آذر به‌دنبال ترمیم خط دفاع تیمش و تغییر آرایش برود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->